Places ofertades
255 places OOP 2017 estabilizació.
Està prevista la convocatòria en 2021.
Prepara’t amb nosaltres
T’oferim diferents sistemes de preparació, tu tries el que millor s’adapti a tu! Informa’t sobre les nostres metodologies:
Classes per Videoconferències, Curs Online i Llibres
Funcions i competències professionals
En el següent enllaç pots conèixer quines són les funcions i competències professionals del Cos de diplomatura de la Generalitat de Catalunya, educació social.
Información Básica
Oposición |
---|
Educadors Socials Generalitat de Catalunya |
Organismo |
---|
Generalitat de Catalunya- |
Tipo de personal |
---|
Funcionario |
Año |
---|
2021 |
Titulación requerida |
---|
Diplomat/Grau Educadors Socials |
Estado |
---|
Próxima Convocatoria |
Oferta y convocatoria
Oferta de empleo | 27-12-2018 | DOGC | Más información |
---|
Plazas | 255 plazas |
---|
Segon convocatoria anterior
PART GENERAL
I. Dret constitucional. Organització política i administrativa de l’Estat.
- La Constitució espanyola de 1978: estructura, contingut i principis. Drets i deures fonamentals. El Tribunal Constitucional. El poder judicial: funcions i principis. El Ministeri Fiscal. El Tribunal Suprem. El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya.
- Les Corts Generals: composició, organització i atribucions. El Govern: funcions i potestats. Relacions del Govern amb les Corts Generals.
- L’organització territorial de l’Estat. L’Administració local: ens que l’integren. Les comunitats autònomes: constitució i competències. El finançament de les comunitats autònomes.
II. L’organització política i institucional de Catalunya. Formes de govern i d’administració.
- L’Estatut d’autonomia de Catalunya: naturalesa jurídica, estructura, contingut i principis fonamentals. El títol preliminar. Tipologia de les competències de la Generalitat de Catalunya.
- El Parlament de Catalunya: composició, funcions i atribucions. El President de la Generalitat: elecció, cessament i funcions. El Govern: composició, caràcter, atribució i funcions. El Síndic de Greuges. La Sindicatura de Comptes. El Consell Consultiu. L’Oficina Antifrau de Catalunya.
- L’organització administrativa de la Generalitat de Catalunya. Els òrgans superiors, centrals, territorials i consultius de l’Administració de la Generalitat. Els departaments i organismes autònoms. El sector públic empresarial. Els consorcis i les fundacions.
III. La Unió Europea i el dret comunitari. Institucions.
- Configuració de la Unió Europea: els tractats originaris i de modificació; el tractat pel qual s’estableix una constitució per a Europa. Fonts del dret comunitari: classes, aplicació i eficàcia. Les llibertats bàsiques comunitàries. Repercussió de les polítiques comunitàries en l’àmbit de la Generalitat de Catalunya.
- Les institucions comunitàries: la Comissió, el Consell, el Parlament Europeu, el Tribunal de Justícia i el Tribunal de Comptes. Recursos financers i personals de la Unió Europea.
IV. L’Administració pública. El dret administratiu.
- L’Administració pública: concepte i principis. El dret administratiu: concepte. Les fonts del dret administratiu. Els òrgans administratius: concepte i classes. L’acte administratiu: requisits i eficàcia. El silenci administratiu: el silenci positiu i els actes presumptes.
- El procediment administratiu: concepte i principis generals. El procediment administratiu comú: regulació, contingut i àmbit d’aplicació. El procediment administratiu derivat de l’organització pròpia de la Generalitat de Catalunya. Els recursos administratius: concepte i classes. La jurisdicció contenciosa administrativa. El recurs contenciós administratiu.
- La contractació administrativa: concepte i fonts. Principis bàsics de la Llei de contractes de les administracions públiques. Classificació dels contractes i règim jurídic. Formes d’adjudicació. Drets i obligacions del contractista i de l’Administració.
- La responsabilitat de les administracions públiques. Responsabilitat patrimonial. La potestat sancionadora administrativa i el procediment sancionador. L’expropiació forçosa: concepte, fonament, subjectes i contingut. Procediment general i procediments especials.
- El servei públic: concepte i evolució. Formes de gestió dels serveis públics. La gestió directa. La gestió indirecta. La concessió. El domini públic i privat de l’Administració: règim jurídic i naturalesa. Ús del domini públic.
V. Organització de l’Administració i funció pública. L’Administració electrònica.
- La crisi del model burocràtic. Diferents tendències en els processos de reforma i modernització de les administracions públiques.
- La gestió pública. L’ètica i els valors a l’Administració pública. Tècniques de direcció gerencial. El model de gestió per processos i les tècniques bàsiques de gestió de la qualitat. La gestió del coneixement. La transparència dels poders públics. La transparència i l’accés a la informació pública. El bon govern.
- Govern electrònic i Administració electrònica. Interoperatibitat. La seguretat en les transaccions electròniques entre les administracions i amb l’Administració. La protecció de dades de caràcter personal.
- El règim jurídic de la funció pública espanyola. Classes de personal, estructura i regulació general. La funció pública de l’Administració de la Generalitat de Catalunya: regulació.
- La gestió dels recursos humans a les administracions públiques. La selecció de personal. La provisió de llocs de treball. La promoció professional.
- Drets, deures i situacions administratives dels funcionaris públics. Els sistemes de retribució dels empleats públics. Règim d’incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques. La prevenció de riscos laborals. Responsabilitat civil, penal i administrativa dels empleats públics. Mesures d’igualtat d’oportunitats per raó de gènere.
VI. Gestió pressupostària.
- La planificació de la gestió pública. El pressupost com a instrument de planificació, d’administració i de gestió i com a mecanisme general de coordinació. Finalitats del pressupost. El pressupost de la Generalitat de Catalunya. Estructura. Classificació orgànica, econòmica i funcional. El pressupost per programes.
- El control pressupostari. El control intern de l’activitat economicofinancera del sector públic. La Intervenció General de la Generalitat. El control extern. La comptabilitat com a mitjà de control.
VII. Polítiques públiques de la Generalitat.
- Radiografia econòmica, social i política de Catalunya. Reptes de la societat catalana a l’inici del segle XXI. Les polítiques públiques de resposta.
- Polítiques públiques relacionades amb l’economia productiva: en matèria d’agricultura, ramaderia i pesca; d’empresa, indústria i energia; de comerç, turisme i consum; i societat del coneixement. Política territorial i ambiental: en matèria de medi ambient, de territori, paisatge i urbanisme.
- Polítiques públiques de caràcter social i prestacional: en matèria de salut; d’educació i universitats; d’acció social; d’habitatge; de cultura i llengua catalana; de seguretat i emergències; de justícia i serveis penitenciaris.
- Polítiques institucionals: en matèria de millora de l’autogovern; de relacions institucionals i exteriors; de cooperació internacional; i de nova organització territorial de l’Administració.
PART ESPECÍFICA COS DE DIPLOMATURA DE LA GENERALITAT, EDUCADOR SOCIALS
L’educació social: aspectes genèrics de la professió
- Els serveis socials a Catalunya. La regulació del Sistema Català de Serveis Socials. Àrees d’actuació i planificació.
- L’educador/a social. Definició de funcions i àmbits d’actuació: de la prevenció al tractament.
- El paper de l’educador/a en l’acompanyament dels processos socialitzadors. Etapes del desenvolupament evolutiu de la persona.
- La intervenció educativa individual, de grup i comunitària. Concepte i possibles instruments específics de cada modalitat.
- Diferències de rol i funcions dels educadors de l’àmbit d’infància, d’adults, de gent gran, de persones amb discapacitació i col•lectius de risc.
- Diferències conceptuals i pràctiques entre la prevenció, la compensació i la reinserció en l’exercici de la professió.
- L’abordatge del conflicte en la realitat educativa. El conflicte com a element de relació i el conflicte com a instrument educatiu.
- Els principis deontològics de la intervenció de l’educador/a social. Dilemes ètics i codi deontològic de la professió.
El procés metodològic
- Definició del procés metodològic de la professió d’educador/a social. Disseny de la intervenció educativa.
- Els instruments específics de cada modalitat d’intervenció: projectes de centre, projectes educatius individuals, projectes comunitaris, reglaments de règim intern, programacions i memòries anuals.
- L’organització del centre o del servei on es desenvolupa la tasca de l’educador/a social. La intervenció educativa en el marc de l’equip multidisciplinar.
- Eines metodològiques del treball individualitzat: l’orientació, l’acompanyament, la mediació i l’acció tutorial.
- La importància de la vida quotidiana dels subjectes d’intervenció en el treball de l’educador.
- Definició dels materials: d’observació, de registre, de programació, de seguiment i d’avaluació. Els informes específics de cada modalitat d’intervenció.
- La coordinació amb altres professionals: treball en equip i treball en xarxa.
La intervenció comunitària i l’animació sociocultural
- Finalitat, objectius, metodologia i pràctica de l’animació sociocultural.
- L’educació a través del joc. Fonaments teòrics i instruments d’intervenció.
- L’educació en el temps lliure: educació i lleure, educació cultural i comunicació intercultural.
- L’educació per a adults. Models i àmbits de l’educació bàsica d’adults. Programes i pràctica educativa i materials didàctics.
- La relació amb els iguals. La participació activa en el grup com a finalitat i metodologia.
- La cooperació i el desenvolupament. Estratègies d’elaboració de projectes per al desenvolupament.
- El treball socioeducatiu amb persones immigrants: les aportacions positives de la immigració; els plans d’acollida; el procés de regularització; els drets i deures cívics; les polítiques de convivència, de consens i de participació social; el pla interdepartamental d’immigració.
La intervenció amb la gent gran
- Concepte de vellesa i psicologia de la persona gran. Funcions educatives i relacions interpersonals. Mitjans i recursos. Models institucionals.
- El treball de l’educador/a social: les necessitats funcionals, socials, clíniques, emocionals i cognitives. El manteniment, la rehabilitació i la substitució.
- Tècniques d’intervenció (I). La psicoestimulació. Especial referència al Programa d’animació geriàtrica estimulativa sistematitzada i al Programa per a gent gran discapacitada.
- Tècniques d’intervenció (II). La motivació de les persones grans. Tècniques motivacionals. Especial referència a la reminiscència i als grup de conversa.
Intervenció amb persones amb discapacitat
- Concepte i tipus de discapacitat: els principis de normalització i d’integració.
- L’educador/a social en l’àmbit de les discapacitats. Principals metodologies i programes d’intervenció.
- L’especificitat de recursos educatius segons les persones amb discapacitats: els centres d’atenció de disminuïts, els equips de valoració i orientació, els centres diürns i els programes residencials.
La intervenció per a la prevenció i tractament de les toxicomanies
- La intervenció de l’educador/a social en programes de tractament. En la reducció de danys: especial referència als programes d’intercanvi de xeringues; substitutius: especial referència als programes de manteniment amb metadona; lliures de droga; de prevenció i tractament de recaigudes.
- L’especificitat dels recursos educatius segons els objectius terapèutics en el tractament de les toxicomanies: unitats hospitalàries específiques, centres d’assistència i seguiment, comunitats terapèutiques, centres d’activitats, hospitals de dia, grups d’autoajut i centres penitenciaris. La intervenció amb infància i l’adolescència en alt risc social
- Models d’educació familiar i funcions bàsiques de la família. Relació i rols parentals.
- Concepte de risc social, desprotecció infantil i maltractament infantil. Factors de risc social. Tipologies de maltractament i tipus d’indicadors de detecció.
- Conseqüències del maltractament infantil. Mecanismes d’adaptació a aquestes situacions. Trastorns associats. Característiques dels nois/noies amb necessitats socioemocionals.
- Normativa vigent en matèria de protecció a la infància i a l’adolescència. La tutela i la guarda: concepte, exercici i diferències.
- Mesures administratives de protecció a la infància i l’adolescència. Enumeració i contingut.
- La separació d’un infant-adolescent del nucli familiar. Fases del procés d’adaptació a un nou entorn educatiu.
- La intervenció educativa amb les famílies: assessorament en habilitats parentals i mediació familiar.
- Intervencions específiques en infància i adolescència desemparada: programa d’atenció a famílies col•laboradores, actuacions davant trastorns de salut mental, treball amb joves davant la maternitat i l’embaràs, programes davant la majoria d’edat.
La intervenció en la justícia juvenil
- Normativa vigent en matèria de responsabilitat penal dels menors i joves. Principis generals.
- Mesures privatives de llibertat i mesures no privatives de llibertat. Enumeració i contingut. Modificació, suspensió i substitució.
- Les mesures d’internament: períodes, durada i règims.
- Els programes d’intervenció general. Els programes formatius en els centres educatius.
- Les mesures no privatives de llibertat (I). L’execució de les mesures de medi obert. Objectius i elements específics.
- Les mesures no privatives de llibertat (II). Modalitats especifiques de la mesura de llibertat vigilada.
La intervenció en l’àmbit penitenciari
- Legislació en matèria de serveis penitenciaris. Les competències de la Generalitat de Catalunya en aquesta matèria.
- Els sistemes de tractament en l’àmbit penitenciari. El treball de la motivació en l’entorn penitenciari: especial referència al sistema d’avaluació i motivació continuada.
- El treball de l’educador/a social en els diferents espais penitenciaris i segons el grau de tractament de l’intern.
- El paper de l’educador/a social en els programes de formació no reglada: ocupacional, d’inserció laboral i ocupacional, de competència psicosocial, de desenvolupament d’habilitats de relacions interpersonals, d’animació sociocultural, fisicoesportives, preparació de sortides i de sortides programades.
- La intervenció de l’educador/a social en programes de tractament específics: per a persones amb delictes sexuals i amb delictes violents, per a mares, per a interns amb risc de suïcidi i amb problemes de toxicomania.
Curso Online
Temari comú Cossos Especials
RÉGIMEN DE CLASES | PRECIO | MATRICULA | |
---|---|---|---|
Duración: 180 días |
486 € | Inscribirme |
Pago a Plazos: si compran del 1 al 15 de un determinado mes, el primer plazo lo pagan en ese momento y el segundo plazo se les cobra el siguiente mes. Si la compran la realizan entre el 16 y el 30, el primer plazo lo pagan en ese momento y el segundo plazo el segundo mes siguiente.
Educadors Socials Generalitat de Catalunya
Convocatorias anteriores |
---|
Clases por videoconferencia
Temari comú Cossos Especials
Tenemos centros especializados en esta preparación y podrás ver los distintos horarios de los grupos que organizan nuestros centros para que elijas el que más te conviene.
INICIO | RÉGIMEN DE CLASES | PRECIO | CENTRO DE IMPARTICIÓN | MATRICULA |
---|---|---|---|---|
16-09-2021 | J de 16:00 a 21:00 | 182 € /mes | Barcelona | Suscribirme |
¡Si ya te has presentado o llevas tiempo preparándote, pregunta por grupos avanzados en la preparación!